6 spôsobov ako si (ne)zničiť vzťah s novinárom

V známom románe, Hlava 22 od Josepha Hellera je jedna skvelá scéna. Dr. Daneeka vysvetľuje hlavnému hrdinovi Yossarianovi ako to vo svete chodí: “Ty poškrabeš po chrbte mňa, a potom ja teba“. Rovnako to platí aj vo vzťahu s novinárom. Je to vzájomná výpomoc. Nemôže to fungovať jednostranne. Vy dodáte aktuálne, exkluzívne a overené informácie a novinár vás zviditeľní.

Ako toto „nepoškrabkanie“ môže vyzerať?

 

Čo rýchlo a efektívne ukončí vašu možnú spoluprácu s novinárom?

 

1. Klamanie a zavádzanie

Nikdy v tlačovej správe a prílohách neuvádzajte klamlivé tvrdenia, nezatajujte informácie a nevynechávajte kľúčové detaily. Novinár si musí všetko overiť a rýchlo príde na to, že ste ho zavádzali. Niekedy ale pre nedostatok času nestihne skontrolovať pravdivosť vašich podkladov, posunie článok editorovi či ho rovno zverejní, a potom sa prevalia vaše klamstvá. To je pre neho dosť problém a je viac než isté, že už vám nikdy neodpíše.

2. Kladenie požiadaviek

Rovnako neklaďte novinári požiadavky typu: „trvám na zahrnutí tejto konkrétnej fotografie“, „chcem, aby ste použili tento link“ či „požadujem, aby bola zmienka o mne na titulnej strane“ na konkrétnom umiestnení v periodiku. To, či sa novinár rozhodne zverejniť článok s použitím vašich podkladov a spomenie vás je len na ňom. Nepracuje pre vás ale pre dané médium.

 

3. Neponúkate exkluzivitu

Novinári uprednostňujú témy na články, ktoré ešte neboli publikované a nie sú „oplácané“. Novinár chce byť prvý, kto napíše originálny článok. Ak nemôžete ponúknuť exkluzívny materiál, tak nájdite nový uhol pohľadu alebo aktualizáciu vášho príbehu.

 

4. Nespoľahlivosť

Pozor na nedodržiavanie sľubov a termínov, ktoré dáte novinárovi. Nedodanie materiálov a komentárov načas môže veľmi ľahko pokaziť vaše PR vyhliadky v danom médiu. Novinár si vás zaškatuľkuje ako nespoľahlivého, a už viac nebude mať záujem o žiadnu spoluprácu. 


5.     Nie ste dostatočne pripravený 

Rovnako ako pomalé odpovedanie na emaily od novinára, tak aj nedostatočná príprava môže byť zabijakom prípadnej spolupráce. Majte preto vopred pripravené sprievodné materiály k tlačovej správe (grafy, zdroje, fotky tímu či vášho produktu).

 

6.     Neviete sa ovládať

Urážky a prenasledovanie či obháňanie novinára je priama a veľmi rýchla cesta na blacklist v danom médiu. Novinár je tiež len človek, má aj voľný čas, rodinu a priateľov. Obháňaniu urážaniu a irónií sa preto radšej vyhnite. Pripomenúť sa môžete aj slušne a s rešpektom.


Autor: Eva Medzihorská/Brand manager, Friendly Media