Ako prezentovať váš produkt pred potenciálnymi investormi?

Prezentácia produktu či služby je určujúcim momentom vášho podnikania. Zaujmite vašich poslucháčov natoľko, že vám budú klásť otázky nielen počas prezentácie, ale prídu za vami aj po jej skončení. 


Prezentovať sa dokáže naučí každý, len si to vyžaduje prípravu a tréning. Zlepšiť sa vám môžu pomôcť aj dobré rady od odborníkov. Preto sme spojili naše skúsenosti zo zahraničia s tipmi od renomovaných expertov na prezentovanie. Výsledkom je náš Checklist úspešnej prezentácie produktu.

 

1.     Zaujmite publikum hneď na začiatku

 

Predtým ako sa pustíte do samotnej prezentácie položte vášmu publiku otázku. Môže to byť niečo ako „Možno sa divíte prečo...“, alebo „Keď som sa začal touto problematikou zaoberať, tak som sa pýtal sám seba...“, či „ Ako dlho by sme ešte mali...?“.

 

Váš úvod nemusíte začať len otázkou. Môžete publiku ukázať fotku alebo výskum, ktorý pravdepodobne ešte nevideli, a súvisí s vašou prezentáciu. Rovnako môžete stručne rozpovedať váš osobný príbeh podnikania, ktorý vám pomôže lepšie nastoliť tému prezentácie.

 

2.     Dokážte publiku svoju kredibilitu

 

Dajte si pri prezentovaní záležať na vašej kredibilite. Nedúfajte len, že budete dôveryhodne pôsobiť. Ako môžete čakať, že vás budú poslucháči naozaj počúvať ak na nich nebudete pôsobiť seriózne? Pochváľte sa potenciálnym investorom vašimi úspechmi. Ukážte im vaše referencie od zákazníkov a firemných partnerov, s ktorými dlhodobo úspešne spolupracujete. Dokázať dôveryhodnosť značky môžete ale aj ako začínajúci startup, a to práve pri úvodnom osobnom príbehu.

 

Podľa Michela Theriaulta, autora knihy Write to Influence, aj keď preukážete dôveryhodnosť vašej značky, tak by ste nemali zabúdať na dôveryhodnosť toho, čo spomínate v samotnej prezentácií. Pre podporu vašich vyjadrení môžete použiť príbeh, štatistiku, výskum, citácie či parafrázy. Nemusíte sa báť poukázať aj na kredibilitu týchto zdrojov, napríklad vetou „Viem, že to prekvapivé, ale...“. Odkazy podporujúce vaše informácie ale neuvádzajte vo vašej prezentácií, majte ich len vo vašich  poznámkach.


3.     Využite vizuálnu stránku prezentácie naplno

 

Lektorka Maura Schreier-Fleming odporúča miesto finančnej správy alebo tabuľky v prezentácií použiť obrázok alebo ilustráciu profesionála stojaceho pri prezentačnej tabuly. Na takomto obrázku vyrozprávate príbeh, čo asi daný profesionál rieši (pričom môžete interpretovať konkrétne dáta z vašej tabuľky či správy).

 

Pri vizuálnej stránke prezentácie stavte na jednoduchosť. Používajte čisté snímky s jednou hlavnou myšlienkou v nadpise a s jedným obrázkom. Udrží to pozornosť vášho publika. Nepoužívajte odrážky ani zbytočne veľa textu. Odlíšte sa.

 

Vo vašej prezentácií buďte stručný a zrozumiteľný. Ako to ale dosiahnuť? Môžete uplatniť tzv. pravidlo 30 + od lektora Jiřího Benedikta. V praxi to znamená, že použijete len písmo s veľkosťou 30 a viac. Donúti vás to uviesť do prezentácie len to, čo je naozaj dôležité.

 

Stručnosť prezentácie je podľa Joeyho Ashera, autora knihy 15 Minutes Including Q & A dôležitá v tom, že ostane čas pre otázky.

 

4.     Čas na otázky

 

Čas na otázky je dôležitý, pretože môžete vašim potenciálnym sponzorom predostrieť najčastejšie problémy a otázky, ktoré si zákazníci kladú. Môžete povedať niečo ako „jedna vec, ktorá vás ešte možno zaujíma je...“ alebo „obvykle sa ma pýtajú na...“. Dokážete tým, že poznáte svojich zákazníkov a máte čo ponúknuť.

 

Pripravte sa ale aj na to, že vaši poslucháči vám možno položia otázky, čo by mohli rozvrátiť vašu ideu a ciele. Nepodceňte preto prípravu a nenechajte sa nachytať. Zahrňte do prezentácie tie najkritickejšie problémy a dokážte, že máte ten pravý produkt či službu na investovanie.

 

5.     Záver a výzva k akcii

 

Záverom môžete v krátkosti zhrnúť kľúčové body vašej prezentácie vrátane Call to Action. Takýmto apelom môže byť niečo ako „Pokiaľ si chcete naplánovať skúšobný program zdarma, príďte za mnou pred odchodom alebo ma kontaktujte emailom“. Ak potrebujete môžete si k výzve k akcii pripraviť aj slajd vo vašej prezentácií, ale odporúčame ho vynechať.

 

Potrebovali by ste poradiť z úvodným príbehom, aby zaujal investorov? Nie ste si istý ako získať od publika feedback? Neviete ako správne reagovať na nepríjemné otázky? Napíšte nám a my vám radi poradíme alebo vás to naučíme na našich webinároch či tréningoch.

 Autor: Eva Medzihorská/Brand manager, Friendly Media